Utarło się, że powiedzenie „szef ma zawsze rację” jest prawdziwe. I z pewnością, w przeważającej części swoich decyzji właśnie tak jest. Jednak często bywa i tak, że proponując usprawnienie pracy pracownikom, przedstawia głównie wartości biznesowe. I tu pojawia się dysonans między pomysłami szefa a oczekiwaniami pracowników. 

W jaki sposób dowiedzieć się co sądzą pracownicy? 

Jak sprawić, by dążyli do tej samej zmiany co szef?  

Jak uchronić się przed oporem przed zmianą?

NIE MA ZMIAN BEZ LUDZI - zanim wprowadzisz zmianę

Aby zmniejszyć ryzyko niepowodzenia wprowadzonej zmiany, należy zaangażować ich od początku w proces transformacji.

Dobry pracodawca jest nastawiony na słuchanie. W natłoku własnych obowiązków powinien znaleźć czas, by porozmawiać z pracownikami. Istotne jest, by ten czas znaleźć. Nie każdy pracownik chętnie otworzy się przed szefem i wyrazi swoją opinię, ale pracownicy bardzo dużo ze sobą rozmawiają i większość jest na bieżąco z wewnętrznymi problemami. Komornik często przebywa poza kancelarią, może nie dostrzegać co dzieje się wewnątrz firmy, co skutkuje brakiem pełnego obrazu sytuacji i niedopasowanymi projektami.

Jak uchronić się przed oporem?

W strukturach kancelarii pracownicy zatrudnieni są na różnych szczeblach. Od pracowników prawnych, przez administracyjnych, po pracowników archiwum czy sprzątających. Bardzo ważne jest, by wypracować sobie schemat regularnych rozmów z każdym z nich. Być może osoba spoza kręgu zmian pomoże dostrzec przeszkody, które szef nie dostrzega, a mogą wpłynąć na dalszy proces przeprowadzanych zmian.

Zmiana to jedyna stała w biznesie. Jak zachęcić do zmiany?

Patrząc na opór pracowników, może pojawić się myśl “Czy to szaleństwo, że chcemy zoptymalizować pracę kancelarii?” Nie, jednak zmiana powinna być wprowadzana małymi kroczkami. W każdym biznesie zmiany są czymś nieuchronnym i trzeba przekonać o tym pracowników. Zgodnie ze stwierdzeniem kto się nie rozwija ten się zwija, jeśli chcemy nadążyć za pędzącym światem musimy odnaleźć w sobie zgodę na zmiany. Zmiany, które pozwalają nie tylko rozwijać kancelarie, ale i utrzymywać jej rentowność. 

 

Warto wspólnie szukać rozwiązania problemów, testować nowe rozwiązania i sprawdzać, czy działają, jeżeli nie, sięgnąć po następne. By pracownicy chętnie podchodzili do testów należy ich zaangażować w proces zmiany. Jednym z kluczowych czynników jest danie im właściwej pracy do wykonania. Ważne jest przydzielenie im zadań, które pokażą, że zmiana dotychczasowego modelu pracy, jest szansą również na ich rozwój zawody. A do tego niezbędne są odpowiednie narzędzia, które zdejmą z ich barków powtarzalną część pracy.  

Jak zacząć zmianę? Wielokrotnie wykorzystany przepis na sukces przy wprowadzaniu zmiany – udramatyzuj

Chcąc wprowadzić zmianę trzeba pokazać pracownikom jak ogromny problem doskwiera wszystkim. Niekoniecznie mówiąc o tym wprost, ale w taki sposób, aby pracownik sam dostrzegł ten problem i chciał go zniwelować.

Chcesz odciążyć pracowników ze żmudnych działań, poznaj naszych wirtualnych pomocników.  

Zostaw komentarz